8 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Benodigde weerstandscapaciteit

Het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit wordt uitgevoerd met behulp van een risicosimulatie (Monte Carlo methode). Op basis van de risicosimulatie kan worden berekend welk bedrag er benodigd is om de geïdentificeerde restrisico’s in financiële zin af te dekken. Hierbij wordt gerekend met een zekerheidspercentage van 90%.

Het netto-risico op basis van de geïnventariseerde risico's bedraagt € 3.207.000. Gelet op het gehanteerde zekerheidspercentage van 90% wordt € 2.886.300 opgenomen als benodigde weerstandscapaciteit.  

Op basis van onderstaande tabel wordt de waardering van de ratio's gedaan.

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

> 2,0

Uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

Voldoende

D

0,8 < x < 1,0

Matig

E

0,6 < x < 0,8

Onvoldoende

F

< 0,6

Ruim onvoldoende

Indien de beschikbare weerstandscapaciteit gedeeld wordt door de benodigde weerstandscapaciteit uit de risicosimulatie ontstaat de ratio weerstandsvermogen.

Ratio weerstandsvermogen

2019

2018

2017

Benodigde weerstandscapaciteit

2.886.300

3.325.500

3.658.000

Beschikbare weerstandscapaciteit

17.102.197

16.426.000

13.558.000

- waarvan incidenteel

14.252.197

13.699.000

10.866.000

- waarvan structureel

2.850.000

2.727.000

2.692.000

Benodigd versus beschikbaar (ratio weerstandsvermogen)

5,9

4,9

3,7

De gemeente Dalfsen behaalt met een ratio van 5,9 waarderingscijfer A (exclusief grondexploitatie). Dit betekent dat de gemeente in zeer ruime mate in staat is om tegenvallers op te vangen zonder dat dit de continuïteit van de organisatie in gevaar brengt. De norm die wij voor ons zelf hebben gesteld is een score van minimaal 2 (uitstekend).  In vergelijking met andere gemeenten scoren wij zeer hoog.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de ratio ten opzichte van de jaarrekening 2018 is gestegen als gevolg van de combinatie van een lichte stijging van de beschikbare incidentele en structurele weerstandscapaciteit en een daling van het benodigde weerstandsvermogen.

Wijzigingen in de top 10 risico's ten opzichte van de jaarrekening 2018 en specifieke aandachtspunten:

  • De inschatting van het risicobedrag "Open-einde-regelingen sociaal domein" is naar beneden bijgesteld, op basis van de werkelijke cijfers over 2019. Daarnaast is de kans dat het risico "naheffing belastingdienst" zich voordoet lager ingeschat.
  • Het risico voor "aanschaf nieuw financieel pakket" is in een volgende fase belandt en daardoor naar beneden bijgesteld en nu omschreven als "implementatie nieuw financieel pakket".
  • Als nieuwe risico's zijn de risico's: "Claims en aansprakelijkheidsstellingen" en Procedurefouten bij inkoop en aanbesteding" opgenomen.
  • Buiten de top 10 vallen de risico's: "Rampen en crises" en "ICT kwetsbaarheid bedrijfsvoering". Dit laatste risico is vervallen door de overgang van de werkzaamheden naar het Shared Service Center ONS, waarmee het nu een onderdeel is van "exploitatierisico bij verbonden partijen".