(Pre)mediation/informele behandeling
In 2019 is bij bezwaarschriften in eerste instantie ingezet op informele behandeling door met behulp van (pre)mediation gesprekken tot een voor alle betrokkenen aanvaardbare oplossing te komen. De concrete resultaten hiervan staan verwoord in het jaarverslag van de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.
Hiernaast is in 2019 verder gewerkt aan een interne ‘mediationpool’. De insteek hiervan is, dat de deelnemers als gespreksleider ingezet kunnen worden in de primaire fase van de besluitvorming, dus voordat er een bezwaarschrift is ingediend (of soms ook voordat er een besluit is genomen). Hiermee wordt een impuls gegeven aan het (door eigen kracht) bereiken van breder gedragen oplossingen in (potentiële) geschilsituaties. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat deze gesprekken zich uitbreiden naar terreinen waar de gemeente geen partij is of geen bevoegdheden heeft.
Legal Quick Scan
Enkele (organisatorische) aanbevelingen en verbeterpunten uit de Legal Quick Scan waren al meegenomen bij de evaluatie van de organisatie. Andere aanbevelingen zijn verwerkt in een actieplan waarvan in 2019 een aantal punten verder zijn uitgewerkt en opgepakt. Zo is er (onder andere) een vervolg gegeven aan de organisatiebrede trainingen (juridische basisbeginselen) gemeenterecht en Algemene wet bestuursrecht en is een begin gemaakt met een juridische check op college- en raadsvoorstellen. Voor de juridische control, als onderdeel van juridische kwaliteitszorg, is aansluiting gezocht bij het team Concern Control.
Wet elektronische publicaties algemene bekendmakingen en mededelingen
Het wetsvoorstel Wet elektronische publicaties is op 10 december 2019 aangenomen door de Tweede Kamer. Het betreft een wijziging van de Bekendmakingswet en een groot aantal andere wetten. Het doel van dit wetsvoorstel is om alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) overheidsbesluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, beter toegankelijk en kenbaar te maken door een stroomlijning van de publicatievoorschriften. Dergelijke publicaties worden voortaan geplaatst in de officiële elektronische publicatiebladen van de openbare lichamen waartoe de bestuursorganen behoren (het elektronische Gemeenteblad). Daarbij dienen deze publicatiebladen op gestandaardiseerde wijze te worden gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl. Door deze standaardisatie wordt het voor burgers mogelijk om op één website alle algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van de overheid te raadplegen.
Wet open overheid
Op 19 april 2016 heeft de Tweede Kamer het Wetsvoorstel open overheid aangenomen. Deze wet zou op termijn de Wet openbaarheid van bestuur moeten gaan vervangen. De verwachting was dat dit wetsvoorstel ook op korte termijn in de Eerste Kamer zou worden behandeld, maar de Eerste Kamer bleek kritisch over het wetsvoorstel. Het wetsvoorstel bracht een groot aantal (extra) registratie- en openbaarmakingsverplichtingen voor gemeenten (en andere overheidslichamen) met zich mee. Uit een impactanalyse bleek dat het wetsvoorstel (te) hoge kosten met zich mee zou brengen. Begin januari 2019 zijn een aantal concrete aanpassingen in het wetsvoorstel aangekondigd, die zowel positief zouden bijdragen aan de verruiming van openbaarheid van overheidsinformatie als aan de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel, waarbij tevens de voorziene invoeringskosten zullen worden teruggebracht. In afwachting van de resultaten van de uitvoeringstoetsen en de uitkomsten van overleg met VNG en IPO in het kader van artikel 2 van de Financiële-verhoudingswet, is de behandeling van het wetsvoorstel aangehouden.
Regionaal overleg
Ook vindt er een tweetal keren per jaar een regionaal overleg plaats, waaraan de juridische kwaliteitsmedewerkers van de omliggende gemeenten deelnemen. Dit intergemeentelijk overleg wordt door de betrokkenen als zeer nuttig ervaren. Naast de bijeenkomsten wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van dit overleg om via de mail vragen of informatie uit te zetten.