1 Bedrijfsvoering

GEO-informatie en documentaire informatievoorziening

GEO-informatie

Afronding fase 2 transitie BGT
Na het succesvol afronden van ‘BGT Fase 1’ in 2016, hadden wij tot 31-12-2019 de tijd om een aantal verbeterslagen op de BGT-data te maken (onder de noemer ‘BGT Fase 2’).
Waar de eerste fase gericht was op de transitie van de Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN) naar de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), moest de gemeente Dalfsen voor het voltooien van de tweede fase aan 8 mijlpalen voldoen:

1. Proces bijhouding is technisch ingericht
2. Terugmeldingen worden tijdig in behandeling genomen
3. Alle ongeclassificeerde objecten zijn omgezet in BGT-objecten
4. Objecten met attribuut transitie zijn omgezet naar de juiste waarde
5. De resterende gaten zijn opgevuld.
6. De BAG-id’s die wel in de BGT maar niet in de BAG voorkomen worden opgelost
7. Eventuele achterstand in de bijhouding is opgelost. De BGT is actueel.
8. De grenzen zijn nagelopen en in overleg met buurbronhouders zijn geometrische uniformiteitsissues opgelost.

In 2019 heeft Dalfsen de laatste stappen gezet waarmee de tweede fase succesvol is afgerond.

Pilot werkproces BAG-WOZ
In 2019 is in samenwerking met GBLT en gemeente Dronten een pilot uitgevoerd waarbij van verleende omgevingsvergunningen (nieuwbouw- /verbouw woningen) de BAG-objecten en de WOZ-onderdelen integraal door de gemeente zijn ingewonnen. De verwachte voordelen die uit de pilot moesten blijken waren:

  • efficiëntie slag in de BAG-WOZ keten door het bouwdossier slechts eenmalig te gebruiken (eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik van gegevens);
  • vergroten consistentie BAG-WOZ gegevens (kwaliteit en tijdigheid);
  • er worden minder privacygevoelige gegevens uitgewisseld tussen de gemeente en het GBLT (i.r.t. AVG);
  • efficiëntieslag bij het GBLT, doordat gemeenten een deel van de WOZ-objectenregistratie op zich nemen.

Eind 2019 heeft een evaluatie plaatsgevonden waaruit is gebleken dat wij als gemeente prima in staat zijn om de WOZ-onderdelen af te bakenen, waarbij de verwachte voordelen zijn behaald.
Door landelijke ontwikkelingen zoals de Samenhangende Objectenregistratie (SOR) -waarbij de geo-basisregistraties BAG, BGT en WOZ meer geïntegreerd worden- is door GBLT besloten om de beproefde werkwijze vooralsnog niet door te voeren voor alle deelnemende gemeenten.

Nieuwe interne geo-viewer
In 2019 hebben wij de interne geo-viewer wegens aanhoudende stabiliteitsproblemen uitgefaseerd.
De nieuwe geo-viewer is onderdeel van een applicatie die we reeds in huis hebben, waardoor de overgang vrijwel kostenneutraal is uitgevoerd. Het grote voordeel van de nieuwe geo-viewer is dat deze rechtstreeks op het gegevensmagazijn is gekoppeld, waardoor de data altijd actueel, consistent en volledig is.
Middels verschillende demonstraties zijn de interne gebruikers (het overgrote deel van de organisatie) geïnstrueerd.

Aansluiting BAG 2.0
2019 stond als gevolg van een wetswijziging in 2018 ook in het teken van de transitie van BAG 1.0 naar BAG 2.0.
De belangrijkste wijzigingen van de BAG gaan over de structuur van de wet- en regelgeving. Zo kan er flexibeler ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen zonder dat er een wetswijziging hoeft plaats te vinden. Daarnaast zijn er enkele statussen toegevoegd waardoor de BAG applicatie op een aantal punten moest worden aangepast.
Ook is de inrichting van de kwaliteitszorg en het kwaliteitstoezicht gewijzigd. De verantwoording is meer gericht op resultaten dan processen.

Documentaire informatievoorziening (DIV)

Doorontwikkeling JOIN en IBABS
Afgelopen jaar hebben we een doorontwikkeling van JOIN  meegemaakt. De bestuurlijke besluitvormingsmodule is ingevoerd. Tegelijkertijd zijn we gestart met het plaatsen van de collegestukken in IBABS (vergadersysteem college). Alle collegeleden ontvangen de stukken in IBABS  en kunnen daar aangeven of ze een stuk  willen bespreken of akkoord zijn. Het voordeel van vergaderen met IBABS is dat ze met  een tablet of laptop en internet overal de stukken kunnen raadplegen. Na afloop van de collegevergadering wordt vanuit IBABS  de besluitenlijst van de vergadering opgemaakt.

Strategisch informatie overleg
Er is 2 maal overleg geweest met het SIO (Strategisch informatieoverleg). Dit is een overleg dat we volgens de Archiefwet behoren te voeren. Alle aspecten van het informatiebeheer worden hier behandeld zoals vernietigingslijsten, nieuwe wetgeving en aanschaffing van nieuwe software.

Interbestuurlijk toezicht archief
Het jaarverslag en de KPI-rapportage (Kritieke Prestatie Indicatoren) over het informatiebeheer zijn door de archiefinspectie beoordeeld met de score groen.