Het verwachte jaarrekeningresultaat na de 2e bestuursrapportage 2019 en de septembercirculaire is € 571.000 negatief. In onderstaande tabel is het verloop vanaf de primitieve begroting weergegeven:
Financieel verloop op hoofdlijnen | 2019 |
Saldo programmabegroting 2019 | -233.000 |
Amendement OZB verhoging | -48.000 |
Septembercirculaire 2018 | -176.000 |
wijz 9 rechtspositie politieke ambtsdragers | -37.000 |
1e bestuursrapportage 2019 | -1.092.000 |
Meicirculaire 2019 | 188.000 |
2e bestuursrapportage 2019 | 852.000 |
Septembercirculaire 2019 | -25.000 |
Verwacht saldo jaarrekening | -571.000 |
(bedragen in euro's, - = nadeel) |
Het verwachte resultaat van € 571.000 negatief is door een aantal mee- en tegenvallers voordeliger uitgekomen. Met name door de vrijval van € 1.500.000 van de algemene reserve vaste buffer is het resultaat over 2019 uiteindelijk € 49.000 nadelig. Dit is een afwijking van € 522.000 ten opzichte van de verwachting.
In de volgende tabel wordt de afwijking op hoofdlijnen verklaard. Daarbij is uitgegaan van een aantal grote afwijkingen die invloed hebben op het resultaat. Dit houdt in dat de afwijkingen die via de reserves lopen niet in dit overzicht zijn opgenomen. Totale afwijking van de personeelskosten over alle programma's is in 1 totaalbedrag weergegeven. Dat betekent dat de overige genoemde bedragen exclusief personeelskosten worden weergegeven.
programma | omschrijving | voordeel | nadeel |
alg | personeelskosten | 538.000 | |
1 | gemeentefonds | 470.000 | |
1 | treasury | 123.000 | |
1 | vennootschapsbelasting 2016-2019 | -343.000 | |
1 | dotatie voorziening (gewezen) wethouders) | -709.000 | |
1 | verkoop grond | 220.000 | |
1 | vrijval reserve vaste buffer | 1.500.000 | |
6 | bijzondere bijstand en bbz | -91.000 | |
7 | sociaal domein | -1.428.000 | |
9 | ro algemeen | 124.000 | |
9 | omgevingsvergunning bouwen | 243.000 | |
div | diversen afwijkingen | -125.000 | |
3.218.000 | -2.696.000 | ||
afwijking resultaat 2019 tov begroot | 522.000 |
Hieronder volgt een korte toelichting op de posten opgenomen in de tabel. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 5, verschillenanalyse per programma.
Personeelskosten Voordeel € 538.000
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het uitstellen van het invullen van formatie in het licht van de bezuinigingsronde. Dit heeft mede geleid tot een voordeel van € 225.000 voor vast personeel. Ook waren er in 2019 onbegrote inkomsten voor gedetacheerd personeel. Daarnaast was er minder inhuur noodzakelijk (o.a. in het kader van Zwangerschapsvervanging) met een voordeel van € 182.000
Voor externe inhuur bij personele knelpunten in het sociaal domein is (deels) gebruik gemaakt van de reserve sociaal domein.
Gemeentefonds Voordeel € 470.000
De algemene uitkering laat een voordeel zien door enerzijds nacalculaties over de jaren 2016 t/m 2018 € 113.000. Anderzijds maakte de rijksoverheid in de decembercirculaire 2019 Gemeentefonds definitief bekend dat voor het opstellen van een Transitievisie Warmte (incl. voorlichting door een "energieloket") in 2019 € 227.100 beschikbaar werd gesteld. Tot slot werd nog in 2019 via de decembercirculaire de bijdrage voor de Pilot Integrale Beveiligingsplannen van € 105.600 ontvangen. Beide projecten worden grotendeels uitgevoerd in 2020. Daarom wordt via de resultaatbestemming voorgesteld om dit deze middelen beschikbaar te houden voor deze projecten.
Treasury Voordeel € 123.000
De toegerekende rente aan de grondexploitaties levert een voordeel op als gevolg van een door de BBV voorgeschreven correctie op de boekwaarden. Daarnaast laat de werkelijk ontvangen rente van langlopende geldleningen een voordeel zien door de rente op de VROM-startersleningen. Voor 2018 was deze niet verwerkt en heeft dit in 2019 plaats gevonden.
Vennootschapsbelasting (Vpb) Nadeel € 343.000
In november 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend. Hierin is de waardebepaling van de openingsbalans per 01-01-2016 van de grondexploitaties geregeld. In december zijn de definitieve aanslagen 2016 en 2017 en de voorlopige aanslagen 2018 en 2019 ontvangen. Tot dit moment was de verwachte Vpb-last nog niet inzichtelijk en daardoor ook niet opgenomen in de begroting. De vennootschapsbelasting heeft met name betrekking op de grondexploitaties. Daarom wordt voorgesteld de Vpb-last volledig ten laste te brengen van de Algemene reserve grondexploitaties.
Pensioenvoorziening (gewezen) wethouders Nadeel € 709.000
De pensioenvoorziening (gewezen) wethouders moet worden verhoogd met € 809.000. In de begroting is rekening gehouden met een toevoeging van € 100.000. Dit levert een nadeel op van € 709.000. Dit wordt met name veroorzaakt door de daling van de rekenrente van 1,577% naar 0,290% waarmee de voorziening wordt berekend.
Verkoop grond Voordeel 220.000
Het voordeel van € 220.000 op de opbrengsten verkopen komt voort uit een extra grondverkoop. Omdat het geen onderdeel van een grondexploitatie komt dit ten gunste van de exploitatie.
Vrijval deel algemene reserve vaste buffer Voordeel € 1.500.000
Bij de vaststelling van de nota Reserves en Voorzieningen 2019-2022 is besloten om de hoogte van de Algemene reserve vast buffer af te stemmen op de benodigde weerstandscapaciteit. De stand van deze reserve is daarom in de jaarrekening verlaagd van € 5.500.000 naar € 4.000.000 (de berekende benodigde weerstandscapaciteit van de begroting 2020).
Conform de nota Reserves en Voorzieningen wordt bij de bestemming van het rekeningresultaat voorgesteld om het bedrag van € 1.500.000 toe te voegen aan de Algemene Reserve vrij besteedbaar.
Bijzondere bijstand en BBZ Nadeel € 91.000
De uitgaven voor de individuele inkomenstoeslag en de drie regelingen in het kader van zorgkosten zijn gestegen. Dit geeft een nadeel van € 50.000.
Door een stijging in de adviesaanvragen en daarmee hogere bijbehorende onderzoekskosten van het IMK dan begroot heeft geleid tot hogere uitgaven. Samen met een terugvordering in verband met teveel ontvangen Rijksbudget in 2018 geeft dit voor de Bijzondere Bijstand Zelfstandigen een nadeel van
€ 41.000.
Sociaal domein Nadeel € 1.428.000
Voor 2019 is er een fors nadeel op het sociaal domein.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een nadeel van € 994.000 bij zorg in natura (Zin) bij de jeugd. Dit is te verklaren door toename van de zorgzwaarte (o.a. upgrading), meer cliënten in het algemeen en deels door een verschuiving van Persoonsgebonden budget (PGB) naar Zin. Daartegenover is er een voordeel (€ 145.000) op maatwerkdienstverlening 18-PGB als gevolg van minder aanvragen en uitstroom cliënten met hoge budgetten. Op de participatie is ook een groot nadeel (€ 380.000) te melden voor de Sociale werkvoorziening SDW. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door loonstijgingen als gevolg van CAO wijzigingen. Deze loonsverhogingen zijn met terugwerkende kracht in oktober en november uitbetaald. Ook is op de begeleidende participatie SW een nadeel (€ 90.000) ontstaan doordat er weer mensen van detachering naar beschut werken gaan. Gevolg is minder inkomsten vanuit detacheringen en meer begeleidingskosten.
Door een toename in de intensiteit van de zorg (stijging gemiddelde kosten per cliënt) en een toename van het aantal cliënten ten opzichte van 2018 laten de WMO begeleidingskosten een € 259.000 nadeel zien. De extra financiële middelen vanuit centrumgemeente Zwolle vanwege de vrijval van middelen vanuit beschermd wonen en maatschappelijke opvang geven een voordeel van € 368.000.
Ruimtelijke ordening algemeen Voordeel € 124.000
Dit voordeel komt met name doordat het uitvoeren van civieltechnische werkzaamheden voor de locatie Koesteeg in Dalfsen is vertraagd o.a. door de stikstof- en PFAS kwestie. Deze werkzaamheden worden nu uitgevoerd in 2020.
Omgevingsvergunning bouwen Voordeel € 243.000
In 2019 zijn hogere legesinkomsten gerealiseerd door meer omgevingsvergunningsaanvragen dan gepland. Het gaat hier om een zonnepark, nieuwe bedrijfsgebouwen en grootschalige nieuwbouw woningprojecten.
Diverse afwijkingen Nadeel € 125.000
Dit betreffen diverse afwijkingen op de verschillende programma’s.