Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 3.024.881
€ 3.610.938
€ 4.616.540
Vreemd vermogen
€ 33.320.672
€ 32.076.679
€ 31.042.577
Resultaat
€ 555.550
€ 1.454.308
€ 759.174
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.697.227
€ 1.729.932
€ 1.786.264
Bron
Jaarrekening VRIJ
Beleidsvoornemens
Veiligheidsregio IJsselland richt zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij nog meer maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. De Veiligheidsregio is daarbij expert, strategische netwerkpartner en adviseur voor burgers en partners. Maar gelijktijdig worden deze partners uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland. Hoe Veiligheidsregio IJsselland dat gaat doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023. Hierin staat de strategische richting, geformuleerd in concrete doelen en acties, die jaarlijks verder uitgewerkt worden.
Ontwikkelingen
1. Als inhoudelijk belangrijke en nieuwe ontwikkeling die in 2019 is ingezet is de komende taakdifferentiatie tussen brandweervrijwilligers en beroepskrachten. Deze ontwikkeling heeft niet alleen inhoudelijke effecten, maar naar verwachting ook flinke financiële consequenties. Het landelijke overleg van voorzitters Veiligheidsregio’s (Veiligheidsberaad) en de minister van Justitie en Veiligheid (JenV) hebben eind 2019 gezamenlijk een richting gevonden om brandweervrijwilligers en beroepskrachten zo te differentiëren en vorm te geven dat geen sprake is van spanning met de geldende EU-regelgeving.
2. De ontwikkeling van één landelijke meldkamer is in 2019 voortgezet. Per 1 januari 2020 is de Politie/LMS verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschappelijke Meldkamer Oost-Nederland (MON) in Apeldoorn. Dit als onderdeel van de landelijke meldkamersamenwerking gericht op tien meldkamers in 2022 die werken volgens een gestandaardiseerde werkwijze.
3. Veiligheidsregio IJsselland gaf in oktober 2019 aan een richting in te willen zetten om een bijdrage te leveren aan de financiële uitdaging waar gemeenten voor staan. Die richting bestrijkt meerdere jaren en bevat componenten voor korte en langere termijn. Voor de korte termijn is de koers om te zien of in 2021 en 2022 incidentele middelen vrijgemaakt kunnen worden uit de budgetten voor rente, kapitaallasten en gemene rekening. Als we trendmatig kijken naar de mediaan van de afgelopen 3 jaren voor deze budgetten dan lijkt het haalbaar dat VRIJ in 2021 en 2022 € 516.000 per jaar aan incidentele besparingen kan waarmaken voor de gemeenten. En die besparing structureel te maken met ingang van 2023.
4. In 2019 is het regionale Crisisplan geactualiseerd. Uitgangspunt van het Crisisplan 2020 - 2023 is dat wordt gewerkt met één crisisorganisatie die inzetbaar is voor acute en niet-acute rampen en crises, incidenten en de nafase. Operationele besluitvorming is laag belegd binnen de crisisorganisatie, de operationeel leider is operationeel eindverantwoordelijk. Bestuurlijk optreden wordt maximaal gefaciliteerd door de gouden lijn en het aansluiten van de operationeel leider bij het GBT. Er is voorzien in een kleine slagvaardige kernsamenstelling voor het ROT en GBT. Deze structuur en werkwijze gaan van start per 1 maart 2020.Risico's
Enkele van bovenstaande ontwikkelingen hebben financiële consequenties waar de komende jaren op geanticipeerd moet worden.
1. Rekening houden met toenemende kosten van de vrijwillige brandweer vanwege Europese regelgeving, gericht op loongelijkstelling voor beroepsmedewerkers en vrijwilligers bij gelijke taakinvulling kunnen de structurele kosten kunnen oplopen tot € 1,5 mln.
2. De in 2019 voortgezette ontwikkeling van de Landelijke Meldkamer(LMS) betekent dat vanaf 2022 rekening moet worden gehouden met een structureel nadeel van maximaal € 215.000,- vanwege een nadeel van €215.000 op de beheerskosten.
3. De afspraak met het algemeen bestuur om in 2021 en 2022 per jaar een bedrag van € 516.000 aan incidentele middelen vrij te maken om bij te dragen aan de financiële opgaven van gemeenten.Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 1.378,.000
€1.322.000
€ 1.368.000
Vreemd vermogen
€ 5.733.000
€ 5.512.000
€ 5.283.000
Resultaat
€ 211.000
€ 1.692.000
€ 1.055.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 995.172
€ 956.000
€ 1.109.012
Bron
Beleidsvoornemens
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland werkt voor ruim 520 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Ontwikkelingen
In 2019 is de regionale bestuursagenda publieke gezondheid 2019-2023 vastgesteld: Beweging vanuit regie. Deze bestuursagenda vormt de basis voor de (beleids)ontwikkeling van de GGD in deze periode. Uitgangspunt is het concept van positieve gezondheid. Daarbij ligt het accent op het versterken van eigen kracht, versterken van regie op het eigen leven en versterken van gezondheid. De bijdrage van de publieke gezondheidszorg is daarbij: · Bevorderen dat inwoners gezond zijn en mee kunnen doen(want gezondheid bevordert de (arbeids-)participatie en vice versa);· Verbindingen leggen tussen domeinen en samenwerkingspartners (en net werken coördineren); · Delen van expertise op het gebied van factoren die gezondheid en gedrag beïnvloeden;· Inzicht bieden in de gezondheidssituatie van (kwetsbare) burgers door middel van data, monitoring en onderzoek;· Bewaken en beschermen van de gezondheid(uitvoering wettelijke taken). De GGD werkt daarbij nauw samen met de gemeenten en andere partijen.
Risico's
Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.
Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
n.v.t.
€ 0
€ 401.750
Vreemd vermogen
n.v.t.
€ 2.102.779
€ 2.179.384
Resultaat
€ 76.198
€ 755.258
€ 4.690
Gemeentelijke bijdrage
€ 100.589
€ 478.231
€ 478.481
Bron
Jaarrekening 2019 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Haar onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte komt tot uiting in de missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven. De Omgevingsdienst is een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. Zij wil daarbij een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die landelijk zijn ontstaan hebben het doel meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland. Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:
• borgen en door ontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;
• vormen van één organisatie, en
• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.Ontwikkelingen
Wij zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken <2028 in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt. In overleg met de 12 deelnemers zal de Omgevingsdienst haar kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het volgende jaar van haar bestaan wordt de basis hiervan verder verstevigd en uitgebouwd. In 2020 wordt daarbij de ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder geïntensiveerd. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein.
Risico's
Er zijn in 2019 vooral diverse uitdagingen geweest op het gebied van de ICT. De Omgevingsdienst heeft de volgende belangrijke stappen gezet:
• De datakwaliteit is verbeterd door op verschillende gebieden validatie uit te voeren met externe bronnen. Dit heeft het onder meer mogelijk gemaakt om de toezichtplanning geautomatiseerd te laten uitvoeren.
• De Omgevingsdienst heeft het initiatief genomen om tot een regionale samenwerking te komen op het gebied van beheer en ontwikkeling van IJVI (VTH-systeem). Er is inmiddels een goed functionerende governance-organisatie waarbinnen alle deelnemers zijn vertegenwoordigd. De gemeente Dalfsen is om meerdere redenen vooralsnog geen afnemer van het systeem IJVI.
• Er zijn stappen gezet om IJVI op te waarderen naar de nieuwste versie. Op basis van de bevindingen is besloten deze uit te stellen tot het moment dat deze versie meer volwassen is.
• De vastlegging van de processen voor VTH en advies is in 2020 voor een groot deel afgerond, de Omgevingsdienst is begonnen met optimalisatie en harmonisatie die tot efficiënter werken en een betere beheersbaarheid en proceskwaliteit zal leiden.
• In 2019 is gestart met tijdregistratie in IJVI. Omdat IJVI op termijn deze functionaliteit niet zal bieden, is het voornemen om TimeTell als taakspecifieke applicatie in te voeren. Dit project wordt begin 2020 afgerond.
• De doelstelling om IJVI te koppelen met de archiefsystemen van partners is voor een deel gehaald. Voor enkele partners is of wordt deze nu gerealiseerd, maar in op één na alle gevallen is er slechts sprake van een eenzijdige koppeling. Er is geen toegang vanuit IJVI tot archiefstukken. Met partners wordt nog overlegd om deze situatie op zo kort mogelijk termijn te verbeteren.Verbonden partij
GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 580.000
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 6.476.000
€ 4.282.000
€ 6.298.000
Resultaat
€ 1.415.797
€ 1.460.000
€ 2.064.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 400.333
€ 425.401
€ 465.212
Bron
Jaarrekening GBLT
Beleidsvoornemens
Kwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en vanaf 2017 is gestart om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie.
Het Algemeen Bestuur heeft in 2019 gewerkt aan het opstellen van een voorlopige positiebepaling GBLT. Het ligt in de planning om deze positiebepaling van GBLT over de koers en de strategie voor samenwerking in 2020 vast te stellen. De uitgangspunten van deze positiebepaling zijn in januari 2020 via het RIS met de raad gedeeld.
Ontwikkelingen
Door aanpassing van de privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 zijn er afspraken gemaakt tussen de gemeente en GBLT over uitwisseling van gegevens. Binnen de kaders van de nieuwe wetgeving wordt gezocht naar een praktische en werkbare oplossing om uitwisseling van gegevens zo soepel mogelijk te laten verlopen. In 2019 heeft GBLT hiervoor een onderzoek laten uitvoeren door een externe partij, om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor de uitwisseling van privacy gevoelige gegevens. Samen met de deelnemers kijkt GBLT naar de uitkomsten van dit onderzoek.
In 2019 is de tweede voorbereiding en aanbesteding van de belastingapplicatie opgestart, waarvan de inrichting in 2020 moet plaatsvinden.
De waardering voor de WOZ wijzigt van waardering op m³ naar waardering op m². Uiterlijk in 2022 moet de WOZ-waarde bepaald te zijn op basis van oppervlakte. Het proces om te komen tot deze waardering is in 2017 opgepakt en voor Dalfsen in 2019 afgerond.
In 2019 is de GR aangepast i.v.m. de invoering van de WNRA (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) en is de formele naam ingekort naar GBLT. Dit laatste is gedaan vanwege de administratieve verwerking.
Risico's
Het grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
Door na de vaststelling van de nota risicomanagement de uitvoering op te pakken, is er (op termijn) sprake van een proactieve en integrale beheersing van de risico's, waardoor er geen onaangename verrassingen ontstaan.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 29.971
€ 32.908
€ 45.862
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche verricht op verzoek van de aangesloten gemeenten onderzoek naar fraude binnen de sociale zekerheidsregelingen.
Ontwikkelingen
In oorsprong is de sociale recherche ingesteld ter ondersteuning van de gemeenten bij de uitvoering van de Participatiewet (voorheen de Wet Werk en Bijstand) in het kader van een rechtmatige uitvoering en het tegengaan van fraude en misbruik. Vanaf 2017 krijgt het toezicht op naleving van de Wmo steeds meer de aandacht, zowel binnen gemeenten als binnen de Sociale Recherche. De gemeente Dalfsen heeft inmiddels ook het toezicht op de rechtmatigheid van de Wmo belegd bij de Sociale Recherche. Hiervoor wordt een aparte financiële bijdrage verstrekt. In 2019 was deze bijdrage € 13.485. In totaal is daardoor aan de sociale recherche € 45.862 verstrekt in 2019.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Verbonden partij
bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 65.975
€ 99.986
€ 92.245
Bron
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
RSJ draagt bij aan coördinatie van de regionale aanpak van transformatie van de jeugdzorg. Hiervoor zijn op rijksmiddelen op regio niveau beschikbaar, dit betreft onder andere de relatie onderwijs-jeugdzorg; versterking van ambulante zorg. Het inkoop en financieringsmodel wordt verder doorontwikkeld evenals de monitoring (en analyse) van ontwikkelingen.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 200.000
Vreemd vermogen
€ 7.640.937
Resultaat
-/- € 142.208
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
€ 232.582
Bron
Beleidsvoornemens
In 2019 is besloten om per 1 januari 2020 toe te treden tot Shared Service Centrum ONS, voor dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels&Salarisadministratie.
Ontwikkelingen
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. Daarnaast heeft ONS de ambitie om verder te groeien, zowel in taken als in deelnemers.
Risico's
Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit, in het kader van continue beschikbaarheid van digitale werkplek en de beschikbaarheid van de digitale informatie, en zo ook de beveiliging van de digitale informatie en netwerkcomponenten. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van de risico's.
Het SCC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico's hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.
Stichting
Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 109.932
€ 105.000
€ 111.912
Vreemd vermogen
0
0
Resultaat
0
0
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.762.701
€ 3.398.928
€ 3.690.411
Bron
jaarrekening 2019
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
In 2017 is een evaluatierapport opgeleverd over het functioneren van de stichting. De aanbevelingen zijn overgenomen en op basis daarvan heeft in 2017 verder onderzoek plaatsgevonden. In 2018 en 2019 is gewerkt aan het doorvoeren van de aanbevelingen. Vanuit SDW zijn dienstverleningsovereenkomsten met Larcom en Tiem afgesloten. Beide overeenkomsten lopen eind 2020 af. In 2020 wordt gewerkt aan de voorbereiding voor het afsluiten van nieuwe contracten per 1 januari 2021.
Risico's
De gemeente Dalfsen heeft de SDW opgericht om de functie te vervullen van werkgever voor personeel met een (vast) WSW dienstverband of tijdelijk dienstverband (in het kader van re-integratie vanuit de Participatiewet). Omdat de stichting volledig afhankelijk is van de bijdragen van de gemeente Dalfsen komen alle risico’s voor rekening van de gemeente. Hierbij moet met name gedacht worden aan verminderde loonwaarde bij het detacheren, waarbij bij bijvoorbeeld ziekte geen vergoeding door de gemeente wordt ontvangen. Er is een ontwikkeling zichtbaar waarbij het aantal gedetacheerden terugneemt. Door (fysieke) beperkingen neemt de arbeidsproductiviteit af. Dit leidt tot minder opbrengsten bij de detacheringen, of, bij stijgende behoefte aan begeleiding, teruggang naar beschut binnen. Deze ontwikkeling leidt tot minder opbrengsten en hogere begeleidingskosten. Eind 2020 vindt een aanbesteding plaats. Daarbij wordt gekeken in hoeverre invloed kan worden aangewend op deze ontwikkeling.
Verbonden partij
Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 750.829
€ 112.313
nnb
Vreemd vermogen
€ 522.463
€ 463.084
nnb
Resultaat
€ 95.817 -/-
€ 638.516 -/-
nnb
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
nnb
Bron
nnb
Beleidsvoornemens
In verband met grootschalige ontwikkelingen in de komen jaren op het gebied van informatie-architectuur en data-bij-de-bron (Common Ground) is op termijn een separaat gemeentelijk gegevensknooppunt voor objectinformatie niet meer nodig.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Kadaster en DataLand hebben op 5 juni 2019 de plannen ondertekend om de dataverzameling en data-ontsluiting door DataLand geleidelijk over te dragen aan het Kadaster.
Ontwikkelingen
DataLand zal haar activiteiten beëindigen per 1-1-2022. Het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen worden door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een groot deel van de KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren.
Naamloze Vennootschap
Verbonden partij
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 4.953 mln
€ 4.991 mln
€ 4.887 mln
Vreemd vermogen
€ 135.041 mln
€ 132.518 mln
€ 144.802 mln
Resultaat
€ 393 mln
€ 337 mln
€ 163 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
Verbonden partij
Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 533,7 mln
€ 537,1 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.194,4 mln
€ 1.240 mln
n.n.b.
Resultaat
€ 47,7 mln
€ 20,5 mln
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
In het voorjaar van 2017 is een vernieuwde strategie vastgesteld voor de periode 2018-2020. Deze is vastgelegd in het strategisch document: ‘Samen in beweging voor mens en leefomgeving’. Alles wat Vitens doet, komt voort uit onderstaande strategische agenda’s:
- 24/7 betrouwbaar en betaalbaar;
- Vitenser sterk in je werk;
- Meer gemak voor de klant;
- Voldoende beschikbare schone bronnen.Ontwikkelingen
In de Aandeelhoudersvergadering van 12 juni 2019 is besloten tot een herziening van het financieel beleid met ingang van 2020. Dit vanwege de ontwikkelingen van een verhoogd investeringsniveau en daardoor een toename van rentedragende schulden. Het beleid doet recht aan vigerende wet- en regelgeving compliance), het belang van de klant en aandeelhouders en is realistisch voor Vitens. Het wordt van kracht vanaf 2020.
Het financiële beleid kent de volgende elementen:- Continuïteit: De solvabiliteit is vastgesteld op een eigen vermogen minimaal gelijk aan 30% van het balanstotaal en de omvang van de rentedragende schulden is gelijk of lager dan het voorgaande jaar.
- Tarieven: Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling en vigerende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage.
- Dividend: Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat en bedraagt maximaal 50% van het nettoresultaat. Randvoorwaardelijk hierbij is de continuïteitsdoelstelling (minimum van 30% solvabiliteit).
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico het uitkeren van lagere dividenduitkeringen, dan waar de gemeente rekening meehoudt. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt maximaal 50% van het netto resultaat.
Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat. De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
Verbonden partij
Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 67,6 mln
€ 68 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 3,2 mln
€ 1,5 mln
n.n.b.
Resultaat
€ 1,5 mln
€ 1,1 mln
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.
Ontwikkelingen
Wadinko gaat de komende jaren meer investeren in human capital. Dit omdat ondernemers juist daarmee extra waarde kunnen creëren en wordt ingezet op leiderschap en talentontwikkeling voor alle niveaus binnen organisaties.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
Verbonden partij
Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 3.808 mln
€ 4.024 mln
€ 4.112 mln
Vreemd vermogen
€ 3.860 mln
€ 3.691 mln
€ 4.146 mln
Resultaat
€ 207 mln
€ 319 mln
€ 210 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarverslag Enexis
Beleidsvoornemens
Met de aandeelhouders is overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A-rating-profiel kan verliezen.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.
Ontwikkelingen
Er is sprake van een toename van het werkpakket door de energietransitie. Het uitvoeren van het toenemende werkpakket in combinatie met het tekort aan technisch personeel vormt een uitdaging voor de Enexis Groep.
Enexis spant zich in voor extra instroom van nieuwe medewerkers, breidt de opleidingscapaciteit uit op de Enexis Vakschool en ontwikkelt opleidingsprogramma’s met externe opleidingsinstituten. Een andere uitdaging zijn de langetermijninvesteringen voor duurzame aansluitingen terwijl het ontwerp van het nieuwe energiesysteem nog niet klaar is. Samen met gemeenten en provincies werkt Enexis aan Regionale Energie Strategieën, een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. In alle gebieden pleit Enexis voor het meest efficiënte energiesysteem, met duurzame elektriciteit, duurzaam gas én duurzame warmte. Zo wordt de bestaande infrastructuur benut en houdt de transitie vaart. De vraag van consumenten en bedrijven neemt sterk toe en de teruglevering aan het net is in de afgelopen vijf jaar tuim verdrievoudigd, van circa 118.000 terugleveraansluitingen in 2015 tot circa 400.000 in 2019.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is een risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen garantiedividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
Verbonden partij
N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 30.906.000
€ 32.516.000
€ 33.642.000
Vreemd vermogen
€ 52.701.000
€ 58.017.000
€ 61.391.000
Resultaat
€ 7.441.000
€ 5.783.643
€ 4.964.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.794.824
€ 1.954.114
€ 2.084.113
Bron
info Rova
Beleidsvoornemens
ROVA heeft de volgende strategische doelen vastgesteld voor 2020 tm 2025.- minder verspilling natuurlijke grondstoffen- betere verwaarding ingezamelde grondstoffen- hoge klanttevredenheid- optimalisatie inzamelsystemen- duurzame bedrijfsvoering- uitbreiding BOR-taken- kennispartner en adviseur leefomgeving- leefbare en schone buurten- meer en betere openbare groenvoorzieningen.
Ontwikkelingen
De positieve effecten van Omgekeerd inzamelen blijven zichtbaar. Onze regio heeft zeer goede resultaten met de hoge percentages hergebruik en de lage hoeveelheid restafval. Een zorgpunt is de stijging van de hoeveelheid ‘stoorstoffen’ tussen ingezamelde grondstoffen.
In 2019 is een actie gestart om de kwaliteit te verbeteren. Oplopende spanningen rondom de vergoedingen voor verpakkingen zijn nog steeds voelbaar en een systeemwijziging is voorgesteld.
In 2020 zijn gemeenten minder verantwoordelijk voor de gehele recyclingsketen maar krijgen hierdoor ook minder vergoeding. Een ander zorgpunt zijn dalende vergoedingen van textiel en oud papier door wijzigingen in de internationale wereldhandel.Risico's
Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA·De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
Verbonden partij
CBL Vennootschap B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CBL Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 145.000
€ 137.536
€ 125.355
Vreemd vermogen
€ 8.000
€ 21.460
€ 5.006
Resultaat
-/- € 20.000
€ 21.460
€ 11.602 -/-
Gemeentelijke bijdrage
Bron
CBL Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders voorleggen.
Risico's
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico. Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico.Verbonden partij
Vordering Enexis B. V.
Naam
Vordering Enexis B. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 9.172
-/- € 2.034
-/- € 8.819
Vreemd vermogen
€ 356.319.796
€ 356.324.180
€ 9.083
Resultaat
-/- € 15.000
-/- € 11.206
-/- € 6.529
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Vordering op Enexis BV
Beleidsvoornemens
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders voorleggen.
Risico's
De aandeelhouders lopen beperkte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico.Verbonden partij
Verkoop Vennootschap B. V.
Naam
Verkoop Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 150.934
€ 112.694
€ 71.192
Vreemd vermogen
€ 19.656
€ 56.904
€ 16.256
Resultaat
€ 1.025.000
-/- € 38.240
-/- € 40.924
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Verkoop Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de vennootschap een voorstel besluit voor vereffening en definitieve ontbinding aan de aandeelhouders voorleggen.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.
Verbonden partij
CSV Amsterdam B. V.
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 869.698
€ 748.894
€ 451.905
Vreemd vermogen
€ 64.924
€ 60.083
€ 83.583
Resultaat
€ 2.229.404
-/- € 120.804
-/- € 294.085
Gemeentelijke bijdrage
Bron
CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 zal het bestuur van de vennootschap een voorstel besluit voor het schikken voor de afwikkeling van alle uitstaande claims aan de aandeelhouders voorleggen. In deze schikking is tevens geregeld dat de vennootschap de bezwaarprocedure van Attero met betrekking tot de afvalstoffenheffing voorlopig tegen de Belastingdienst zal voorzetten. Op het moment is de vennootschap in afwachting van de reactie van de Belastingdienst op het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na (eventuele voortijdige) beëindiging van deze procedure zal het bestuur een voorstel besluit aan de aandeelhouders voor vereffening en definitieve ontbinding van de vennootschap kunnen voorleggen.Risico's
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven tot het bedrag van € 8.035.783,- die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW. Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
€ 1.620.245
€ 1.605.524
€ 1.589.543
Vreemd vermogen
€ 17.940
€ 22.928
€ 455.015
Resultaat
-/- € 22.000
-/- € 14.721
-/- € 15.402
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
Het doel is dat de vennootschap voor eind 2020 zal kunnen worden ontbonden.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW). Dit risico is voor Dalfsen gelet op het aandelenbelang 0,0432%.